Od 2009 roku z Wami!
„Baby at home” to miejsce gdzie można pozostawić malucha na cały dzień pod opieką wykwalifikowanej kadry. Dziecko przebywa w domowej atmosferze , w małej grupie dzieci. Nasza grupa to maksymalnie 20 dzieci, co stwarza warunki indywidualnego podejścia do każdego malucha i poświęcenie mu niezbędnej uwagi.
W „Baby at home” dziecko przebywa w towarzystwie rówieśników, dzięki czemu może rowijać swoje umiejętności społeczne, poznawać nowych kolegów i koleżanki, „uczyć się życia” i działania w grupie. Maluch stawiając swoje „pierwsze kroki w wielkim świecie” nie jest sam, ma swoją grupę rówieśniczą, która go wspiera. Dzieci w grupie uczą się wzajemnie od siebie, co rozwija poczucie własnej wartości i uczy samodzielności.
W „Baby at home” każde dziecko jest naszym Specjalnym Gościem traktowanym z godnością i szacunkiem.
Trzeba jednak pamiętać, że „Baby at home” nie jest domem, a nic nie zastąpi dziecku domu rodzinnego i czasu spędzonego z rodzicami.
Zajęcia
MUZYKA/RYTMIKA
Muzyka i rytmika towarzyszy dzieciom każdego dnia, zarówno podczas zajęć edukacyjnych jak i zabaw ogólnorozwojowych. Maluszki chętnie śpiewają poznane piosenki oraz uczą się nowych. Na cotygodniowych zajęciach muzycznych mają one możliwość posłuchania oraz zobaczenia gry na prawdziwych instrumentach, jak gitara klasyczna, cymbałki czy flet, a także co więcej mogą samodzielnie podejmować próbę gry na nich. Muzyka uwrażliwia dzieci również pod względem emocjonalnym i plastycznym, korzystnie wpływa na ogólny rozwój dziecka. W naszym żłobku zajęcia muzyczne połączone są
z rytmiką, podczas której dzieci poznają rytm, tempo oraz takt poprzez zabawy ruchowe czy uwielbiany przez nie taniec.
ANGIELSKI
Zajęcia z języka angielskiego w naszym żłobku odbywają się dwa razy w tygodniu po 15 minut. Lekcje te odbywają się w myśl zasady „ucząc bawić, bawiąc – uczyć”. Dzieci poznają podstawowe zwroty oraz wyrażenia, uczą się określeń otaczających ich przedmiotów czy zjawisk, a wszystko to w formie dobrej zabawy. Podczas zajęć prowadzący wykorzystuje malowanki, przygotowane przez siebie plansze czy zabawki, aby dzieci poznając język obcy przede wszystkim dobrze się bawiły. Dzięki piosenkom, wierszykom czy zabawom ruchowym maluszki obcują z językiem angielskim, co jest bardzo istotne w kontekście późniejszej edukacji w przedszkolach i szkołach. Najmłodsze dzieci najszybciej przyswajają sobie nowe wiadomości, a aparat mowy u takich dzieci jest plastyczny co sprzyja nauce języków obcych. Zajęcia przeprowadzane w żłobku Baby at Home gwarantują najmłodszym świetnie spędzony czas, podczas którego rozwijają swoje zdolności językowe i poznawcze.
MIGOWY
Język migowy w żłobku Baby at Home to przede wszystkim nauka znaków
w ciekawy, niecodzienny sposób. Dzieci mogą powtarzać poznane słowa i zwroty bez używania aparatu mowy, co jest dla nich wielką frajdą. Zajęcie te umożliwiają porozumiewanie się z rodzicami, nauczycielami, koleżankami, kolegami w sposób niewerbalny. Mają również za zadanie uświadomienie maluszkom funkcjonowania niesłyszących osób w społeczeństwie, uczyć ich tolerancji i szacunku dla takich osób, oraz co równie ważne – porozumiewania się z nimi. Dzięki tym zajęciom nasi podopieczni stają się wrażliwsi na drugiego człowieka, rozwijając swoje umiejętności społeczne. Wszystko to oczywiście prowadzone jest w duchu dobrej zabawy, oraz za pomocą różnych metod, by dziecko miło spędzając czas mogło wynieść z zajęć jak najwięcej.
SPOTKANIE ZE SZTUKĄ
W żłobku Baby at Home dwa razy miesiącu dzieci mają przyjemność uczestniczenia w spektaklach pacynkowych, kukiełkowych dzięki czemu mogą pobudzać swoją wyobraźnię, rozbudzać zainteresowania teatrem i literaturą przeznaczoną dla dzieci. Dzięki takim spotkaniom maluszki rozwijają, a także kształtują swoją wyobraźnie plastyczną jak i również wrażliwość estetyczną.
IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE
W naszym żłobku organizowane są różne imprezy okolicznościowe takie jak: Bale karnawałowe, Mikołajki, Andrzejki, dni okolicznościowe takie jak Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Mamy, Dzień Taty, organizujemy również urodziny w których gość specjalny – klaun urządza dzieciom różnego typu zabawy itp.
MALOWANIE 10 PALCAMI
W naszym żłobku stosujemy metodę malowania 10ma palcami. Twórcą tej metody jest pedagog, terapeutka Ruth Faison Shaw (1888-1969), która całkiem przez przypadek odkryła starodawną technikę malowania palcem.
W 1926 r. uczeń z klasy R. F. Shaw przypadkowo rozciął palec, został wysłany do łazienki aby jodyną zdezynfekować ranę. Gdy uczeń nie wracał, poszła go szukać i odkryła, że ten w łazience szczęśliwie rozmazuje jodynę na ścianach. Kiedy inni uczniowie go zobaczyli, też chcieli się przyłączyć do rozmazywania jodyny. Doświadczenie to było początkiem długich i intensywnych badań wykorzystania palców w malarstwie. Mimo, że Shaw dopuszczała do siebie możliwość wykorzystania malowania palcem w edukacji, potrzebowała aż pięciu lat intensywnych badań by znaleźć nieszkodliwe farby do użycia przez dzieci. Farba ta musi być rozpuszczalna w wodzie, mieć konsystencję błota, a także być łatwo zmywalna i całkowicie bezpieczne. Shaw zaobserwowała, że malowanie 10-ma palcami, obejmujące manipulacje farbami przy użyciu dłoni i palców, ma więc wiele wspólnego z naturalną skłonnością dziecka do “paćkania się” w substancjach o konsystencji błota. Wykorzystanie tej skłonności okazało się przydatne w terapii.
Metoda malowania dziesięcioma palcami wymaga przygotowania farb i papieru. Zaleca się stosowanie sześciu podstawowych kolorów jaki są: niebieski, czerwony, brązowy, zielony i żółty, które można uzupełnić białym i fioletowym. Farby muszą znajdować się
w miseczkach o takiej wielkości, by dziecko mogło swobodnie włożyć w nie rękę.
Można malować na białym lub szarym papierze. Wysokość stołu powinna odpowiadać wysokości dziecka i znajdować się nieco powyżej poziomu jego łokci. Dziecko malując może obchodzić stolik ze wszystkich stron, dlatego nie należy go ustawiać przy ścianie, ponieważ ogranicza to dziecku dostęp do stolika. Powierzchnia stołu powinna być szersza niż wielkość arkusza, pokryta tworzywem łatwym do trzymania w czystości. W pobliżu miejsca pracy należy umieścić miednicę z wodą i ręcznik. Słowna instrukcja terapeuty, przed wejściem dzieci do sali, jest uzależniona od wieku dziecka i jego cech indywidualnych brzmi w przybliżeniu następująco: W tych miseczkach jest farba. Nie będziemy używali pędzili, mamy przecież dziesięć palców- pięć na jednej ręce i pięć na drugiej ręce, będziemy więc malować palcami. Dziesięć palców to chyba więcej niż jeden pędzel. Możesz malować, cokolwiek chcesz, powiedz mi, gdy obraz będzie skończony.
Dziecku zostawia się swobodę ułożenia arkusza czy to pionowo czy poziomo. Początkowo dziecko może wykazywać lęk przed włożeniem ręki w farbę, wówczas w drodze wyjątku nauczyciel sam zanurza dla zachęty rękę i robi nią smugę na papierze.
W zależności od wieku dziecka i jego właściwości indywidualnych jeden seans trwać może od 2 do 40 minut. Przeciętnie trwa on około 20 do 30 minut. Na koniec dzieło przyczepiane jest do tablicy, aby podkreślić jego wartość. Metoda malowania dziesięcioma palcami daje ogromne wartości diagnostyczne, uwalnianie od zahamowań, pobudzanie ekspresji fantastycznej, wzmacnianie wiary we własne siły, możliwość pokonania lęku przed masami przekształcalnymi. [1](http://www.rozbrykanajulka.pl/terapie/metoda-malowania-10-palcami/)
[1] http://www.rozbrykanajulka.pl/terapie/metoda-malowania-10-palcami/
ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Podstawą skutecznego funkcjonowania jest postawa twórcza. Dzieci są kreatywne
z natury, dlatego tę zdolność należy rozwijać. Kształcenie i rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Plastyka jest jedną
z podstawowych form ekspresji twórczej, w której dziecko ma możliwość wyrażania emocji
i przeżyć w toku swojej aktywności.
Zajęcia w naszym żłobku są organizowane tak, aby każde dziecko miało możliwość indywidualnego i co ważne swobodnego wypowiadania się oraz tworzenia w zakresie dostępnych środków plastycznych. Niejednokrotnie aktywność artystyczna jest jedną z form komunikacji wśród dzieci. Zajęcia plastyczne w dużej mierze pozytywnie wpływają na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka. Twórczość plastyczna sprzyja redukowaniu napięć emocjonalnych, uspokaja, daje dużo swobody, a jednocześnie radości i satysfakcji. Rozbudzanie zainteresowań sztuką, plastyką skłania dziecko do samodzielnej twórczości
i działania.
Dziecko rozwija swoje zdolności poprzez spostrzeganie. Obserwacja zjawisk
i przedmiotów pozwala na lepszy ich odbiór, rozróżnianie barw, kształtów. Celem organizowanych zajęć jest wyzwalanie twórczości jednostek poprzez umiejętności wyrażania własnych emocji i uczuć w ekspresji plastycznej. Dzieciom czasami bardzo trudno jest mówić otwarcie o własnych odczuciach zwłaszcza, gdy bezpośrednio o nie pytamy. Zajęcia plastyczne dają, więc możliwość wyrażania ich. Działania plastyczne dzieci polegają na swobodnym tworzeniu, własnej interpretacji plastycznej obserwowanych zjawisk
i przedmiotów. Stopień trudności ćwiczeń, dobór treści programowych zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka oraz od posiadanych już umiejętności manualnych. Dobór technik, materiałów i narzędzi powinien uwzględniać możliwości psychofizyczne dziecka tak, aby stawiane zadania wykonywane były samodzielnie.
Metoda Glenna Domana
W żłobku Baby at Home stosujemy Metodę Globalnego Czytania Glenna Domana. Jest doskonałym sposobem służącym do nauki czytania nawet kilkumiesięcznych dzieci. Dzięki swojej prostocie może być stosowana nie tylko przez przygotowanych do tego pedagogów, ale także z powodzeniem przez rodziców czy dziadków. Korzystając z tej metody oswajamy nasze pociechy z znakami graficznymi, wprowadzamy je w tajemniczy świat czytania, a także ułatwiamy start w szkole podstawowej.
Metoda Glenna Domana składa się z kilku etapów:
- Nauka pojedynczych liter.
- Nauka prostych, bliskich dziecku wyrazów.
- Nauka wyrażeń dwuwyrazowych.
- Nauka prostych zdań.
- Nauka rozbudowanych zdań.
- Tworzenie książeczek wraz z dzieckiem.
Zaletą metody jest fakt, że dziecko nie musi znać nazw wszystkich liter wchodzących w skład wyrazu, by móc go rozpoznać. Uczy się go bowiem w sposób „całościowy”. Najważniejsze dla nas jest to, że czytanie daje dzieciom całe mnóstwo radości i dumy.
GIMNASTYKA OGÓLNOROZWOJOWA
Podczas zajęć gimnastycznych proponujemy nieskomplikowane, bezpieczne ćwiczenia, które pomagają dziecku w kształtowaniu prawidłowej postawy, rozwija sprawność fizyczną dziecka, oraz pozwala na wcześniejsze wykrycie wad postawy malucha. Zajęcia prowadzone są w formie gier i zabaw ruchowych z gimnastyką w połączeniu z muzyką relaksacyjną podczas, której dziecko wypoczywa pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami. Podczas zajęć każde dziecko traktowane jest indywidualnie, program ćwiczeń dostosowywany jest do możliwości całej grupy , dzięki czemu każde dziecko chętnie bierze udział w zajęciach gimnastycznych.
Dzięki zajęcia ogólnorozwojowym dziecko:
- ćwiczy samokontrole,
- ćwiczy koncentracje uwagi, spostrzeganie przyczynowo – skutkowe,
- kształtuje sprawność motoryczną i zręczność, oraz orientacje przestrzenną
- rozumie potrzeby uprawiania sportu
Metoda dobrego startu – Marta Bogdanowicz
W naszym żłobku prowadzone są zajęcia Metodą Dobrego Startu. Pomagają one
w usprawnianiu funkcji wzrokowych, słuchowych i dotykowo-kinestetyczno-ruchowych oraz ich wzajemnej integracji. Metoda ta pełni funkcje profilaktyczną , która aktywizuje prawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka dodatkowo eliminując różnego rodzaju deficyty rozwojowe u dzieci.
Metoda Dobrego Startu przede wszystkim:
- przygotowuje dziecko do podjęcia nauki czytania i pisania,
- pobudza motywacje i twórczość dziecka,
- rozwija dojrzałość dziecka, rozwija uczucia wyższe
- pomaga dzieciom leworęcznym usprawnić procesy manualne,
- koryguje zaburzania integracji sensorycznej (wzrok, słuch, dotyk,), oraz zaburzanie
w schemacie własnego ciała i przestrzeni, - sprzyja rozwojowi motoryki małej(czynności związane z użyciem palców i dłoni) oraz dużej (sprawność ruchowa całego ciała),
- usprawnia pamięć, wyobraźnie dziecka, oraz koordynacje wzrokowo – słuchowo – ruchową.